Riego van Wersch

“Ik benader een 30 seconden commercial anders dan een speelfilm. Speelfilms en andere langere films geven je tijd om emoties op te bouwen. In de reclame wereld moeten wij hetzelfde effect met slechts enkele beelden bereiken. In een commercial voor Adidas zetten wij eenuitgeputte atleet neer, hevig transpirerend met een zeer geconcentreerde blik op zijn gezicht. Het was het gezicht van iemand die geleden heeft, maar trots was op wat hij bereikt heeft. Zijn uitdrukking had de uitstraling van een winnaar. De beelden zijn hard en koud met een enkele kleur. Ik bereikte deze beelden door erg koude kleuren tegenover blauwachtig bijna metaal backlight te plaatsen. Het was een lyrische interpretatie waaraan ik de voorkeur geef boven de realiteit. Ik vind realisme zo suf en niet perfect dat ik die graag wil corrigeren, gemakkelijk wil maken om te begrijpen en mooier. Film laat je dat doen. Betovering dat je in staat bent dat te doen,  -wanneer opeens het licht precies goed is, perfect de emotie grijpend.”

De in Parijs wonende Riego van Wersch vertelt dat zijn fascinatie voor beelden al begon toen hij als kind zich aangetrokken voelde tot schilderen en tekenen. Hij werkte als fotograaf en heeft geëxperimenteerd met computer graphics om beelden compositie te bestuderen. Zijn carrière in de filmkunst begon toen hij gevraagd werd als regisseur voor een rap videoclip. Van Wersch schoot vervolgens een groot aantal videoclips, korte films en een televisie film. Van Wersch maakte commercials voor Disneyworld Paris, France Telecom, Levi’s, L’Oréal, Mastercard, Mercedes-Benz, Packard Bell en Volkswagen.

Riego, Séverine en Névée van Wersch

klik hier voor zijn fotografie / commercials site.

Klik hier voor Riego van Wersch in de Heerlense Tak.

Een Stamgenoten website