WIE BOUWT WAT?
Henk Fieret (49) en Fabienne van Wersch (46) uit Hoek zijn 15 jaar geleden begonnen met de bouw van Umiak. hun prachtige stalen S-spant van 15 meter. Dit jaar hopen ze met hun schip en ‘scheepshond’ Bounty naar Zuid-Frankrijk te kunnen varen.
Fabienne: “In de tachtiger jaren leerden Henk en ik elkaar kennen. We begonnen samen hardop te dromen van op een dag alles verkopen en wegvaren. Een kant-en-klare hout die aan al onze wensen zou kunnen voldoen. bleek echter te duur Dus bedacht Henk, lasser van beroep en erg handig, dat hij er best eentje van staal zelf zou kunnen bouwen. We kochten daarom een bouwpakket bij Mekon in Lemmer en togen daarmee eind 1992 aan het werk. We zijn de boot op zijn kop gaan bouwen. Tien jaar lang werkten we vanaf de gangboorden. dek en kuip aan een soort walvis die aangroeide tot een gevaarte van 7 ton. Toen we deze in 2002. met behulp van een kraan door het dak draaiden, was het ineens een heel schip. Wat een ander gezicht was dat! Toen konden we verder met de bedrading, de isolatie. het in de boot passen en meten van de elders laten vervaardigen binnenbetimmering, het zandstralen, schuren, schilderen, motor plaatsen, besturingssysteem in orde maken enzovoort. Er komt echt veel kijken bij de bouw van zo’n schip en we hebben soms tot 3 uur ‘s nachts doorgewerkt.
Gelukkig had Henk duur zijn werk bij een sleepbootmaatschappij regelmatig een paar weken vrij aan de wal en ik besloot in december 2006 mijn baan als sluiswachter in Temeuzen op te zeggen om ook keihard te kunnen trekken aan de laatste loodjes Dat die zich nu pas aankondigen, heeft vooral te maken met het feit dat er tijdens de bouw nogal wat heeft tegengezeten Het begon al met een brand in de loods naast de onze. Bij ons geen schade. maar wel veel overlast van het blussen en inwateren door de muur Een paar jaar later trok er een windhoos voorbij die het dak van de loods aan flarden trok. Dat dak bleek asbest te bevatten dus moesten er mannen in witte pakken langskomen voor we verder konden bouwen Bovendien moesten we daarna eerst nog zeilen over het open dak spannen tegen het inregenen. Daar kwam nog bij dat de loods, in de tijd dat wij hem huurden, een aantal keren van eigenaar veranderde en het steeds heel onzeker was of wij er konden blijven met Umiak.
En intussen bleek alles wat zou moeten passen in de boot aan luiken, maststeunen, de motor, you name it, in eerste instantie dus gewoon niet te passen. Zelfs het besturingssysteem werkte, na dagen van inbouwen, precies andersom!. Er bleek een leveranciersfout in het spel te zijn, maar voordat je daar weer achter bent! Maar we bleven gelukkig steeds veel plezier beleven in het samen werken aan de boot en dat doen we nog steeds. Onze trouwe Golden Retriever Bounty, die als pup ons bouwteam kwam versterken om binnen afzienbare tijd als scheepshond met ons mee te kunnen zeilen , is inmiddels 12 jaar Maar ook zij is al wel helemaal met Umiak vergroeid. Jarenlang heeft ze in haar mandje onderaan de ladder de boot bewaakt. En nog steeds mag er geen mens van haar aan boord klimmen zonder eerst zijn schoenen uit te doen”.
Bron: Waterkampioen
In 2014 hebben ze Umiak verkocht aan Duitsers en hebben zij de Lyra gekocht waarmee ze sinds begin mei aan het varen zijn.
Klik hier voor Fabienne van Wersch in de Heerlense Tak.