Carolien van Wersch

2003

Vet, o nee, tóf kamp voor dikke kinderen

In Putten komt deze zomer het eerste Nederlandse zomerkamp voor dikke kinderen. Tieners met overgewicht kunnen daar met elkaar sporten en zwemmen, zonder gepest te worden….

Het zogeheten Victory Camp kost 400 euro per week. De minimale verblijfsduur is twee weken. Het kamp wordt georganiseerd door de Stichting Victorie op Overgewicht en wordt onder meer gesponsord door zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea en koekjesfabrikant Liga.In de Verenigde Staten en Engeland bestaan dergelijke zomerkampen al jaren. Initiatiefnemer Carolien van Wersch bezocht als student een kamp in South-Carolina, verloor daarna 42 kilo, en vroeg zich af waarom zoiets in Nederland niet bestaat. ‘De nadruk ligt daar niet op dieet, maar op verandering van leefstijl. ‘Victory Camp huurt een boerderij en een slaapgebouw, omgeven door sportvelden, bossen, een gymzaal en een overdekt zwembad. De tieners krijgen een programma voorgeschoteld dat vooral tof moet zijn. Van Wersch: ‘Het juiste woord is vet, maar dat is hier een beetje dubbel.’Per twee weken kunnen maximaal vijftig jongens en meisjes zich inschrijven. Ze worden bij aankomst en bij afscheid gewogen, maar dat cijfer wordt volgens de initiatiefnemers geen wedstrijd. ‘Het gaat erom dat deelnemers zich lekker gaan voelen en zich bewust worden van hun leefstijl.’ Dril-instructeurs behoren niet tot de staf.’Overgewicht is een maatschappelijk probleem’, zegt een woordvoerder van hoofdsponsor Achmea. ‘Wij nemen zo onze verantwoordelijkheid.’

bron: Volkskrant,

Zomerkamp voor dikke tieners moet vooral leuk zijn

door Joyce de Bruijn

Vlaggenroof, het dierengeluidenspel, een nachtelijke dropping en een bonte avond. Maar ook een quiz over een gezonde levensstijl en tips om meer zelfvertrouwen te kweken. Het zijn allemaal ingrediënten van het Victory Camp, een zomerkamp dat komende zomer wordt georganiseerd voor tieners (11 t/m 17 jaar) met overgewicht uit Nederland en België.
Je moet een drempel over om je daarvoor op te geven, erkennen de initiatiefneemsters Sanne Nuijten (26) en Carolien van Wersch (25) onmiddellijk. Dik zijn is een gevoelig onderwerp, en een zomerkamp voor zwaarlijvige tieners kan worden geassocieerd met heel veel moeten en weinig mogen. Maar het wordt echt ontzettend tof, beloven ze. Afvallen is geen must, lol maken wel. ,,Victory Camp heeft alle elementen van een gewoon zomerkamp, maar onze deelnemers proberen we ook op een leuke manier iets te leren over een gezonde manier van leven.“
Het idee voor het Victory Camp werd geboren in Barcelona, waar Sanne en Carolien elkaar een paar jaar geleden tegen het lijf liepen. Ze studeerden beiden nog, en Carolien was net terug uit de Verenigde Staten. Ze had daar een gezondheidsoord bezocht dat een succesvolle leermethode hanteerde. ,,We praatten er vaak over. Carolien was daar 42 kilo afgevallen en we vroegen ons af waarom er eigenlijk niet zoiets in Nederland bestond. Dat er op een leuke manier iets met tieners met overgewicht werd gedaan. Wij wilden daar wel wat mee.“
Tieners met overgewicht komen nu vaak `gewoon` bij de diëtist terecht. ,,Er gaapt een enorm gat tussen een diëtist en een tiener. Want zo`n een-op-een-situatie vinden tieners vaak helemaal niet cool“, vertelt Carolien. Deskundigen reageren dan ook positief op het idee van de twee meiden. ,,Victory Camp rust op drie peilers. Voeding, psychologie en beweging“, vertelt Sanne. ,,Die worden verpakt in een leuk jasje. Er wordt een toffe, positieve, maar ook realistische benadering gebruikt. Niet: je mag dit niet en je mag dat niet, maar jongeren leren wat de gevolgen van hun keuzen zijn.“

Oorzaak
Overgewicht heeft niet slechts één oorzaak. Bij de een komt het door te weinig beweging en te veel eten, sommigen hebben hun gewicht van hun ouders `geërfd`, weer een ander snoept veel doordat hij zich ongelukkig voelt. ,,Voor iedere jongere moet dus ook een eigen oplossing worden verzonnen“, legt Carolien uit. ,,We proberen ze te laten voelen dat je je fijn en trots kunt voelen als je gezond eet en lekker sport.“
Maar dan blijft die verleiding om je te vergrijpen aan een zak M&M`s of een Whopper met kaas. ,,Dat is ook helemaal niet erg“, legt Carolien uit. ,,Vet is een smaakstof die iedereen lekker vindt en je hebt vet ook nog in een bepaalde mate nodig. Dus als je het dan in de vorm van een Whopper tot je neemt, dan kan dat best een keertje.“ Sanne vult aan: ,,Die Whopper is een keuze die je op dat moment maakt. Als je de gevolgen van die keuze maar realiseert. Je mag je best een dag te buiten gaan. Want wat is nou een dag op een heel jaar? Je hebt dan nog 364 dagen om wel de goede keuze te maken.“
Victory Camp wordt gehouden in een vakantieaccommodatie in het Veluwse Putten, waar plaats is voor ongeveer 35 kinderen per vakantie. Sportvelden, zwembad en bossen liggen binnen handbereik. De tieners, die worden verdeeld in verschillende leeftijdsgroepen gaan er twee weken naartoe, langer blijven mag ook. Twee weken kamp is voor Nederlandse begrippen ongebruikelijk lang. ,,Maar eigenlijk nog te kort“, vindt Carolien. ,,Aan een weekje hebben ze helemaal niets. Maar in twee weken kunnen we ze net een duw in de goede richting geven.“

bron: Zeeuwse Courant, 26 februari 2003

p.s. Na zeven zeer succesvolle jaren heeft zij  in 2009 faillissement aan moeten vragen voor stichting Victory for Life.

2005

Leidsch Dagblad februari 2005

2011

December 2011- Stichting De Ster gaat in 2012 een unieke samenwerking aan met oud-initatiefneemsters Carolien van Wersch en Sanne Nuijten van Victory For Life (stichting die zich voorheen inzette voor kinderen en jongeren met overgewicht). Stichting De Ster heeft de programma’s van Victory For Life aangepast aan de hand van de unieke SterK-formule en heeft een prachtig programma ontwikkeld waar jongeren van 11 t/m 15 jaar in een warme en veilige omgeving kunnen werken aan een gezonde levenstijl en hun zelfvertrouwen.

2012

Carolien van Wersch is in het dagelijks leven adviseur op het gebied van duurzame ontwikkeling. Haar drijfveer voor maatschappelijk verantwoord ondernemen komt vanuit het hart. Carolien haalt veel voldoening en energie uit het ondersteunen van mensen in de samenleving die het moeilijker hebben.
bron: www.jarige-job.nl

2014

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat wij op een onaanvaardbare manier de aarde waarop we leven aan het uitputten zijn. Hoewel de meesten onder ons zich bewust  zijn van het feit dat we met deze levensstijl de ruiten voor toekomstige generaties ingooien, lukt het ons niet om de  knop om te zetten. We maken weliswaar kleine verbeterstapjes, maar zitten nog  te veel vast in oude denkpatronen over  economische groeimodellen gericht op  winstmaximalisatie. DSM-topman Feike  Sijbesma wijst er in zijn speech ter gelegenheid van het afscheid van Bernard Wientjes bij VNO-NCW terecht op dat  ondernemingen zich minder kunnen  gaan richten op het verkopen van hun  producten, en meer op de functie ervan (FD 1 juli). Toch blijven ook de grote  (veelal) multinationals die deze weg in slaan vaak vooral gericht op winstmaximalisatie op korte termijn. Daarnaast  zijn er ook bedrijven en organisaties  die het als hun belangrijkste missie beschouwen om een positieve impact te bewerkstelligen, de zogenaamde ‘social  enterprises’. Zij dragen dagelijks bij aan de samenleving. Alleen nog niet genoeg. 

Om daar verandering in te brengen  moeten social enterprises willen begrijpen hoe en waarom bedrijven die  winstmaximalisatie nastreven succesvol  zijn. Het ontwikkelen en doorrekenen  van een businesscase, goed ondernemerschap, zorgen voor schaalbaarheid  en verstandig omgaan met risico’s moet  ook voor die bedrijven gewoon worden.  Zonder dat maken social enterprises  namelijk weliswaar een verschil, maar  is dat verschil vaak slechts kleinschalig; de echte benodigde systeemverandering wordt door hen niet ingang gezet. Het is tijd te stoppen met denken in termen van ‘of-of en meer te gaan denken in termen van ‘en-en’ .

Hoe vaak  wordt er niet met een beschuldigende  vinger gewezen naar multinationals  die, in de publieke opinie, het alleen om  winst te doen is? En als deze multinationals aandacht geven aan hun activiteiten  op het gebied van duurzaamheid, wordt  al snel aan ‘greenwashing’ gedacht. Tegelijkertijd juichen we social enterprises  zoals Tony Chocolonely’s of WakaWaka  toe, maar we zijn op onze hoede als dergelijke bedrijven te veel winst maken.  Dan zijn ze vast niet zo duurzaam als ze ons willen doen geloven, een bedrijf kan toch niet zowel duurzaam zijn als winst  maken, is de gedachte.  Duurzaam ondernemen en winst maken is echter zeer goed mogelijk. Sterker  nog, het zijn de ingrediënten voor een  bloeiende samenleving voor toekomstige generaties. In plaats van naar elkaar  te wijzen, moet iedereen bij zichzelf te rade gaan over de positie die hij of zij in  de maatschappij wil innemen.

Bedrijven  die van oudsher gestuurd worden op  winstmaximalisatie moeten serieus gaan  nadenken over de waarde die zij toevoegen aan de maatschappij.-zogeheten ‘vaIuation of integrated thinking’ Bedrijven die zich ten doel stellen een positieve bijdrage aan de maatschappij te leveren kunnen van multinationals leren hoe je een winstgevend bedrijf opbouwt:. Als beide kanten op grote schaal bereid zijn lessen van elkaar te leren, zal het maken van winst niet langer gepercipieerd worden als onethisch, niet  duurzaam of slecht. Winst maken wordt zo een randvoorwaarde om een bloeiend en duurzame economie te creëren voor onze (klein)kinderen.

CaroIien Gadellaa-van Wersch, senior manager bij Ernst and Young CIeantech  and Sustainability Services

bron: NRC augustus 2014.

Klik hier voor Carolien van Wersch in de Kerkraadse Tak.

Een Stamgenoten website