Glooiende heuvels, waardevolle natuurgebieden en interessante monumenten. Het Limburgse landschap is het perfecte canvas voor de wielrenner. En juist nu het coronavirus de wereld domineert zoekt de Nederlander het natuurschoon op in eigen land. Als er een moment geschikt is om het enthousiasme voor de wielersport te vergroten en tegelijkertijd duurzame energie voor het behoud van het mooie landschap in de spotlights te zetten, dan is het wel deze tijd. Het is dan ook het perfecte moment voor Limburg Cycling en GroenLeven om de handen ineen te slaan en samen te werken voor gezondheid, wielersport, de generatie na ons én duurzaamheid met een kersvers partnerschap.
Milan van Wersch is manager bij Limburg Cycling, hét platform voor de wielersport in Limburg. Limburg Cycling is een verbindende factor in de provincie voor de wielersport. Milan: “Met diverse evenementen, clinics, talentontwikkeling en infrastructuur zoals wielerparcoursen en mountainbikeroutes , zorgen we met ons platform ervoor dat men onze liefde voor wielersport adopteert. De ondersteuning voor de jeugd speelt hier een grote rol in. Het enthousiasme voor wielersport willen wij in deze leeftijdscategorie versterken, zodat de wielersport blijft bestaan in de komende generaties.”
Wielersport is volgens Milan niet alleen gezond voor de sporter, maar ook wordt het milieu en de natuur er niet mee belast. “Wij zetten ons niet alleen in voor wielersport, maar automatisch ook voor gezondheid en milieu in het algemeen. We willen graag mensen uit de auto en op de fiets krijgen. Deze kerndoelen komen overeen met die van GroenLeven, waar we sinds kort een samenwerking mee zijn gestart: het goede willen doen voor mens, maatschappij, milieu en natuur. Met dit gemeenschappelijk doel als basis zorgen we ervoor dat zowel de wielersport en haar voordelen als duurzame energie meer onder de aandacht gebracht worden in de provincie.”
Volgens Milan is het Limburgse landschap een ‘Unique Selling Point’ voor de sportieve fietser. “Onze provincie onderscheidt zich daarmee van andere provincies in Nederland. Het is dan ook belangrijk dat dit landschap behouden blijft: ook wij zien de gevolgen van de klimaatverandering als wij ons niet snel inzetten voor de Limburgse energietransitie.”
Dat duurzame energie nodig is in de provincie staat vast. In de concept-RES’sen van Limburg is kenbaar gemaakt dat de provincie inzet op een opwek van minimaal 2,3 terawattuur aan duurzame energie. Daarin is al duidelijk gemaakt dat de toepassing van zonne-energie met een dubbelfunctie, zoals op het dak, de voorkeur krijgen boven toepassing in het landschap. Milan ziet hierin goede kansen voor GroenLeven. “Wat mij vooral opvalt aan de projecten van GroenLeven is dat ze zoveel rekening houden met het functioneel maken van de zonne-energie installaties. Ik zie hier in het zuiden projecten waarbij zij zonnepanelen plaatsen boven zacht fruit. Maar ook dubbelfuncties als carports of drijvende zonneparken vind ik erg interessant. Met oplossingen zoals deze zorgen we ervoor dat fietsers in Limburg kunnen blijven genieten van het landschap én gebruik kunnen maken van schone energie.”
Milan ziet dat er in de praktijk zeker behoefte is aan duurzame energie in Limburg. Zo valt hem op dat steeds meer mensen de e-bike pakken en erop uit trekken, ook in de Limburgse heuvels, met name in de coronatijd. “Die e-bikes hebben ook stroom nodig. Groene stroom natuurlijk, want de fiets pakken moet niet alleen gezond zijn, maar ook verantwoord. Maar ook de wielerparcoursen en clubgebouwen zijn gebaat bij verduurzaming.”
De samenwerking is volgens Milan een voorbeeldsamenwerking voor andere ondernemers en partijen. “Door het partnership met GroenLeven krijgt de wielersport een boost en geven we meer gewicht aan Limburg Cycling en GroenLeven in de provincie. De breed opgezette samenwerking laat zien wat er mogelijk is voor andere partijen en ondernemers. Meer partijen zouden een samenwerking als deze op moeten zoeken om de wereld een stukje beter te maken!”
bron: www.groenleven.nl
JEUGD EN NÓG MEER DAMES OP DE RACEFIETS
Tekst Wendy van Zanten
Fotografie Jonathan Vos
Limburg staat bekend als dé wielerprovincie van Nederland. Toertochten, wedstrijden, mountainbikeroutes en fietsverenigingen, je vindt het hier allemaal. Stichting Limburg Cycling maakt ze beter zichtbaar en ondersteunt ze op allerlei manieren. Manager Milan van Wersch van Limburg Cycling legt uit hoe én waarom.
Stichting Limburg Cycling is opgericht door Provincie Limburg om te zorgen voor meer samenhang in de Limburgse wielersport. Dat doet ze onder andere door activiteiten en evenementen beter op de kaart te zetten, organisaties bij elkaar te brengen en te werken aan talentontwikkeling. Daarmee geeft de stichting uitvoering aan het Limburgse Wielerplan 2015-2020. Het doel? Nóg meer mensen, van alle leeftijden en op alle niveaus, op de fiets krijgen én houden.
Inzet voor de hele wielersport
Limburg Cycling richt zich op vier pijlers: evenementen, breedtesport, infrastructuur en talentontwikkeling. Manager Milan van Wersch vertelt: “We coördineren toertochten, ondersteunen evenementen en helpen verenigingen bij het werven én behouden van nieuwe leden. Daarnaast steunen en promoten we zogenaamde ‘Veilige Wieleromgevingen’, zoals het Tom Dumoulin Bike Park in Sittard en Wieleromgeving Herungerberg in Venlo. We zitten met gemeenten en de Provincie Limburg aan tafel om te lobbyen voor meer gescheiden mountainbikeroutes en veilige wielerparcoursen, omdat ze ideaal zijn om mensen op een laagdrempelige en veilige manier kennis te laten maken met fietsen. En we zetten ons in voor wielertalenten, zodat zij alle kansen krijgen zich te ontwikkelen. We bieden een wedstrijdprogramma aan met de Limburg Cycling Selectie en een extra trainingsprogramma voor de allergrootse Limburgse talenten binnen het Regionaal Trainingscentrum Limburg. De ultieme uitkomst is natuurlijk dat er renners of rensters uitgroeien tot volwaardige wielerprofs.”
Samen sterk
Van toertochten tot wedstrijden en van fietsclinics tot moutainbikeroutes en BMX-parcoursen. Fietsverenigingen en stichtingen die zich actief inzetten voor de wielersport, voor alle leeftijden en op alle niveaus. Er gebeurt al zoveel in Limburg op het gebied van wielersport.
Waarom is deze ondersteuning dan toch nodig? Milan: “Je ziet dat organisaties en evenementen erg op zichzelf zijn, zelf (onnodig) het wiel proberen uit te vinden. Dat is zonde, want juist door samen te werken ben je efficiënter en effectiever. Denk aan gezamenlijke inkoop van materialen, samen sponsoren werven en centrale promotie. De website vormt daarin een belangrijk platform, waar veel evenementen en activiteiten in Limburg op het gebied van de wielersport terug te vinden zijn. En ook de social mediakanalen van Limburg Cycling kunnen inmiddels rekenen op een forse groei van volgers, vanwege de actualiteit. Verder is het belangrijk om de evenementen op elkaar af te stemmen, zodat er voldoende spreiding is en het Limburgse Heuvelland niet wordt overspoeld.
Proeven aan wielersport
“Soms gaan we nog een stapje verder”, aldus Milan. “Voor de jeugd hebben we bijvoorbeeld dertien losse jeugdwedstrijden gebundeld en de Limburg Cycling Jeugd Cup opgericht, waarbij de jonge wielrenners tegen elkaar strijden in meerdere klassementen. Dat is uniek voor Nederland en inmiddels een opzet die we voor meerdere activiteiten hanteren! Ten slotte beheren we ook een groot aantal racefietsen en mountainbikes voor kinderen.
Bij de verenigingen staan vijftig leenfietsen, zodat kinderen eerst aan de sport (mountainbiken of wielrennen) kunnen proeven, voordat ze een keuze moeten maken. En op onze Service Course (opslag van alle fietsmaterialen) hebben we nog eens vijftig fietsen, helmen en kleding voor clinics, evenementen en wedstrijden.”
Werk aan de winkel
Milan is het eerste aanspreekpunt van Limburg Cycling, hij verzorgt de coördinatie en ondersteuning en is boven alles de persoon die verbindingen tot stand brengt. Hoe gaat het tot nu toe? Milan: “We hebben in twee jaar tijd al heel veel bereikt, vooral op het gebied van samenwerking. En het afgelopen jaar hebben we een hele hoop (nieuwe) partners aan onze weten te binden, waardoor we de wielersport nog beter kunnen (onder)steunen. Het komende jaar gaan we natuurlijk door op de ingeslagen weg. Ook gaan we aan de slag met het Actieplan Dameswielrennen. Er zijn al veel dames die recreatief fietsen, maar ze zijn nog steeds in de minderheid. Daarnaast streven we ernaar meer dames te stimuleren om mee te doen aan wedstrijden. Dat doen we met speciale clinics en trainingen voor dames en door ze te begeleiden op weg naar wedstrijden. Een volwaardig wielerteam, met alleen maar Limburgse renster zou natuurlijk een mooi eindresultaat zijn, maar is geen doel op zich. Kortom, er is nog genoeg werk aan de winkel!”
Ga je mee op de pedalen?
bron: www.opdepedalen.nl
TWC Noord-Limburg ontvangt cheque van € 1500,-
Op zaterdag 17 februari overhandigde Milan van Wersch, manager van Limburg Cycling, de vier grote Limburgse verenigingen TWC Noord-Limburg, WC Midden Limburg, WCL Bergklimmers en TWC Maaslandster ieder een cheque van € 1500 voor de aanschaf van cyclocross materiaal.
De cheque werd overhandigd op wieleromgeving Herungerberg in Venlo waar dat weekend de nieuwelingen en junioren van deze vier verenigingen een gezamenlijk trainingskamp afwerkten.
Hiervoor kan de wielerschool minimaal twee kleine veldritfietsen aanschaffen, zodat we de kleinere jeugd tussen 10 en 14 ook kennis kunnen laten maken met het veldrijden.
Dank aan Limburg Cycling voor deze prachtige cheque. Hij zal goed besteed worden.
bron: http://www.twcnoord-limburg.nl
LIMBURG – De onlangs opgerichte Stichting Limburg Cycling heeft Milan van Wersch aangesteld als manager. Per 1 januari zal hij beginnen met zijn werkzaamheden.
Van Wersch is geen onbekende in de Limburgse sport- en wielerwereld. Als adviseur bij het Huis voor de Sport Limburg heeft hij de afgelopen jaren gewerkt aan vele wielerprojecten, waaronder het WK Wielrennen 2012, de realisatie van Veilige Wieler omgevingen en de oprichting van het RTC wielrennen en Mountainbike Ontwikkeling Zuid-Limburg. De afgelopen jaren was hij tevens coördinator voor de Limburgse wielertoertochten.
Bruggenbouwer
Bestuurslid Norbert Poels van de Stichting Limburg Cycling is uitermate verheugd met de aanstelling van Van Wersch: ‘Met Milan hebben we een zeer kundig manager gevonden met een uitgebreid netwerk. Hij heeft kennis van diverse disciplines van de wielerwereld, kan verbindingen leggen met andere sporten én heeft een goede relatie met de overheden in Limburg en de Euregio. Hij is de bruggenbouwer die we nodig hebben tussen de verschillende partijen binnen de Limburgse Wielerwereld. Wij zijn ervan overtuigd dat hij op uiterst professionele wijze de grote diversiteit aan werkzaamheden als Manager Limburg Cycling weet uit te voeren.’
Startbijeenkomst
De Stichting Limburg Cycling is het resultaat van de provinciale opdracht om een zogeheten ‘sporttakplatform’ voor de wielersport op te richten. De stichting heeft tot doel om meer samenhang in de Limburgse wielersport te creëren. De afgelopen maanden heeft de stichting gewerkt aan de formele oprichting en het neerzetten van een structuur. Ook zijn reeds vele ondersteuningsverzoeken voor 2017 in behandeling genomen en is een jaarplan voor 2017 uitgewerkt. Begin december 2016 organiseert de Stichting Limburg Cycling een startbijeenkomst voor alle stakeholders waar de manager en het bestuur voorgesteld worden en een toelichting wordt gegeven op de plannen, werkwijze en activiteiten voor 2017.
bron: https://leudal.nieuws.nl/2016/11/20.
Te veel wielrenners in Zuid-Limburg: voorlopig geen nieuwe toertochten
Tienduizenden toeristen fietsen jaarlijks in grote groepen de Keuterberg, Vaalserberg en Cauberg op. Vorig jaar besloot de regio Zuid-Limburg dat er een grens was bereikt en vandaag presenteerden zes gemeentes hun nieuwe beleid. Een van de maatregelen: er komen voorlopig geen nieuwe toertochten bij.
Het beleid werd gepresenteerd door de Nederlandse gemeenten Valkenburg aan de Geul, Voerendaal, Vaals, Gulpen-Wittem, Eijsden-Margraten en de Belgische gemeente Voeren. Een van de belangrijkste maatregelen is dat er vanaf 2014 in het totale gebied van deze gemeenten nog maar maximaal negen toertochten met meer dan 1.000 deelnemers en drie toertochten groter dan 5.000 deelnemers mogen worden verreden.
Milan van Wersch, woordvoerder van Huis voor de Sport Limburg: ‘Bij de ongeveer vijftig toertochten die jaarlijks worden gereden door het Zuid-Limburgse heuvellandschap stappen zo’n 60 duizend deelnemers op de fiets. Zuid-Limburg is het mooiste stukje fietslandschap van Nederland en al die toeristen zijn ook nog eens heel goed voor de economie. Maar het werd tijd dat er gericht beleid zou worden uitgeschreven om de boel binnen de perken te houden.’
Vijf categorieën
In het nieuwe beleid worden de tochten opgedeeld in 5 categorieën. Cat. 1 (tot 100 deelnemers) krijgt een meldingsverzoek, cat. 2 (100-250 deelnemers) meldingsplicht, cat. 3 (250-1000 deelnemers), cat. 4 (1000-5000) en cat. 5 (vanaf 5000) worden verplicht een vergunning aan te vragen.
‘Zuid-Limburg is het mooiste stukje fietslandschap van Nederland en al die toeristen zijn ook nog eens heel goed voor de economie,’zegt woordvoerder Milan van Wersch.
Opvallende maatregel is het verbod op tijdmetingen. Van Wersch: ‘Tijdmetingen werken asociaal gedrag, of laten we zeggen, roekeloos gedrag in de hand. Het zijn maar kleine weggetjes in de regio. Vandaar dat we geen tijden meer op de website toestaan. Iedereen heeft trouwens toch een eigen fietscomputertje tegenwoordig. Kunnen ze mooi hun eigen tijd bijhouden.’
bron: De Volkskrant 24 september 2013
Klik hier voor zijn bedrijfsprofiel.
Klik hier voor Milan Vanwersch in de Wittemse Tak.