Genealogische website Warsage

lidwien-van-werschSamen maar toch apart
Krachtig en ruw zijn de beelden van Limpens, sterk en mooi zijn de werken van zijn partner. Ook al werken ze veel samen, er zijn wezenlijke verschillen tussen beiden. „Mijn werk heeft niet als doel mooi te zijn. Daar in verschillen Lidwien en ik fundamenteel. Mijn werken zijn afstandelijker, abstracter, globaler en ruwer. Voor mij staat de kracht centraal. Lidwien is een echte keramist. Ze staat veel dichterbij haar werk, ze wil heel graag krachtige maar tegelijkertijd ook mooie dingen maken”, zegt Limpens.

 

Lidwien van Wersch vult aan: „Ik wil sterke beelden maken. In mijn achterhoofd ben ik niet bezig met de lidwien-bamatagedachte dat ze verkocht moeten worden.”


Hun werk zal nooit het zelfde zijn, weten ze. „Ik kan niet wat Lidwien kan en zij niet wat ik kan. Haar werk bevat door haar ballet achtergrond, veel meer beweging. Maar in mijn beelden ben ik niet met beweging bezig. Zij maakt ook veel meer dan ik. Ik maak iets wanneer ik daar zin en energie voor heb.”

 

Deze fundamentele verschillen uiten zich ook in hun huidige werken. Van Wersch maakt beeldenseries met mensfiguren. Daar mee blijft ze net zolang bezig tot ze er genoeg van heeft .

 

Bij De Kunstwinkel exposeert ze Bambatta’s, West-Afrikaans voor ‘sterke vrouwen’. Deze mollige beelden van klei liggen en zitten in een aantal kuipjes. De nieuwe reeks richt zich op mensvormen met grote metalen vleugels. Haar partner gebruikt doorgaans andere materialen. Zo heeft hij veel gewerkt met mdf, steen, hout en leer. Nu werkt hij met het thema dood en ouderdom. Dit is terug te zien in de geëxposeerde beelden.

 

„Ik combineer klei en staal . Dat laatste staat voor de kunstmatige toevoegingen die wij als mensen vaak nodig hebben op onze weg om oud te worden. Stalen pijpen en schroeven houden de figuren van klei bij elkaar. Het beeld Zelfs de koning roest, een keramiek beeld op een ijzeren troon, geeft dit thema weer. Het roesten van het staal staat voor verval en ouderdom.”

 

In hoeverre beinvloedt het koppel elkaar? „Daar is zeker sprake van, ook van hulp. Ik ondersteun Jos altijd bij het maken van naturalistische elementen zoals voeten en handen. Op zijn beurt helpt hij mij bij het maken en monteren van metalen vleugels .” Ondanks die hulp zien ze zichzelf als zelfstandige kunstenaars, al staan ze open voor elkaars op- en aanmerkingen. Niet alleen in hun werk maar in hun gehele bestaan.

 

„Beïnvloeden geldt voor alle sectoren van het leven dus ook voor de kunstmakerij”, zegt Limpens . Op het gebied van stijl verschillen ze erg van elkaar, zo zeggen ze, want er is geen sprake van waar neembare beïnvloeding. Een kunstenaar als partner geeft een frisse blik die soms nodig is.

 

Lidwien van Wersch: „Dat Jos ook kunstenaar is , werkt heel stimulerend. Zo heb je altijd een klankbord en wordt waar nodig hulp geboden.” Van Wersch heeft al eens eerder geëxposeerd in De Kunstwinkel . „Galeriehoudster Marga van Poecke vroeg ons omdat ik al eens eerder bij haar geëxposeerd heb . Een aantal jaren geleden kwam ik tijdens de Kunstroute voor het eerst bij De Kunstwinkel. Het sprak me aan en toen heb ik gevraagd of ik hier eens kon exposeren. Zo is het balletje gaan rollen.”

Bron: de krant van 14 juli 2010
foto artikel: Rob Oostwegel
foto’s rechts Bambatta’s : Maril van Bilsen

 

Klik hier voor een kort overzicht van haar werk.
Klik hier voor Lidwien van Wersch in de Simpelveldse Tak.
Klik hier voor haar website.

error: